Menu
Menu

Blog

|

YASMIN´s væg

Børn er CEO`s i at være børn

Politiken kom forbi, de skulle se og høre hvad vi laver, når vi er i Legekunst. Legekunst bygger bro mellem kunstnere, pædagoger, forskere, institutioner, professionshøjskoler.

Og lige her – i Helsingør er jeg med i et forløb hvor jeg er hentet ind som kunstner. Hvordan kan vi åbne børnenes sprog, måder at lege på, og puffe til perfekthedskulturen, skabe nye relationer? – bare ved Fabeldans, fortællende dans, rytmik og sangleg?

Der er det med nuét, at vi kender det ikke – før vi er der.

Vi har afprøvet disse muligheder, med musikken som ramme og tiden hedder 60 min. pr. gruppe over 30. gange. Vi arbejder med Aktionslæring og er i felten sammen, og den måde jeg arbejder på – er at ALT er musik. Besøget starter i døren, så snart vi ser hinanden og så tager improvisationen over. Vi kommer helt op til himlen med trommemusik, og vi svæver over klaverstykker i slowmotion og lander tilsidst med hånden på eget hjerte og mærker det banker. Ser på hinanden og har vækket alle sanser når vi går herfra. Vi skaber sammen, vi er fælles på opdagelse, og vi styrker vores identitet når vi gør noget og tør noget, vi ikke lige vidste vi kunne eller turde! Leg og musik er ikke bare pjat eller godt for pulsen.

Forsæt læsning ...

LEGEKUNST

Så er vi i fuld gang. Helsingør er de næste 4 år med i LEGEKUNST, som er et fantastisk projekt. Hvordan måler vi leg? Hvordan bygger vi bro til mellem kunstnere, pædagoger, institutioner og professionshøjskoler?

Igennem legeprocesser, igennem kreative udtryksformer og med børnene i fokus – kan jeg gøre mit.

Mit til at styrke fællesskaber, åbne for modet og holde strengene på ukulelen i hånden.

Når vi voksne giver noget af os selv, viser vi vores børn at vi tør og vi er modige til at udfordre os selv i det ukendte. Hvis ikke tør give lyd, give stemme, give dansetrin, give farver, give slip – og måske fortæller  om hvad de skal gøre, fremfor at gøre det selv. Og det virker sjældent – at intellektualisere – børneprocesser. Ud på gulvet og give den gas – og vær stille i indtryks/reflektionstiden. Jeg står for de ekspressive æstetiske processer med kroppen som hjernen og hjertet – centrum i alt.

Tak for det! Er så glad for at bygge broer i børnehøjde.

Læs om www.legekunst.nu

 

ps. billedet er fra et projekt med afslutning på Marienlyst slot. ikke Legekunstbillede, selvom vi leger her også

Forsæt læsning ...

Danseforløb med lyd

Fantastisk forløb i Ålsgårde, Hellebæk, Hornbæk, Helsingør. Ude i felten, og møde alle børn. Undtagen de ældste. For der blev arbejdet med lyd med musiker Birgit Løkke. Det er spændende med tværprofessionelle forløb. I dette forløb arbejder jeg med den frie dans ,og lyde til alt der er i rummet. Alt der forandres, forvandles i legen. 

Og så mødes vi på Marienlyst slot. Her lavede jeg lydvandringer. Og Birgit Løkke koncert. En historiefortæller fra biblioteket og film blev også vist. Jeg synes Helsingør finder på mange sjove ting. Jeg elsker at være med. 

Forsæt læsning ...

Fabeldans, det frie udtryk

Snart ved vejs ende på første lange seje træk , med dans og fantasi. Over 70 workshops på 6 uger. Tre hver formiddag, det har givet så mange input. Så mange idèer. Børn er de mest fantastiske mennesker, lige der hvor de folder sig selv ud. Mit kerneområde er 0-6 år. Og det er her jeg elsker at være. For når dansen starter, og her er der mange definitioner på dans. Mens dans med mig, er: Al bevægelse er dans. For hvordan udtrykker vi kropsligt et dyr vi møder i vores dans? Hvordan udtrykkes en lavaørn, en padde-dille, en sniper-kat?

Jeg spørger bare:) DET ved vi ikke selv, før vi er på gulvet og trommerne trommer. Til mine dansebesøg, også i Gentofte kulturpakker, bruger jeg trommer. Har selv lavet musikken med min partner Asger. I samarbejde med Lirumlarumleg) Trommer vækker urkraften, historiefortællingen og den frie bevægelse. Billedet er taget fra Vapnagård i Helsingør. Et såkaldt udsat boligområde, med masser af hjertevarme pædagoger. TAK

Forsæt læsning ...

SANG og bevægelse

dans med børn

Sang er for alle. Ligeså bevægelse. Kan vi bevæge os væk fra det resultatorienterede, det “postede” billede, det opvisende. Min undervisning, eller samskabende workshops i daginstitutioner, specialinstitutioner, ledergrupper, rehabiliteringscentre – handler for mig om – at komme ind i nuèt – væk fra spejlet – ind i kroppen – lade den vugge til musikken, der vækker. Vi kan godt. Spejlet er en stor forstyrrelse, da det bliver et fokuspunkt, og derved kommer vi ud af kroppen. Det er lidt som at strå og tage en selfie i 45 min. Væk med spejlet – kom ind i dig selv og give din krop frihed til at vugge.- ALLE har rytme, alle har en tone i livet:)

Forsæt læsning ...

Færøerne, We can FLY

Tonen i livet tager på skriverejse til mit moderland Færøerne. Min mor er her ikke mere, men at komme tæt på hvor hun opvoksede og endda tæt på forfatter og kunstner William Heinesen, vil helt sikkert inspirere mig i mit skrivearbejde. Jeg tager ofte væk, og laver et rum i rummet. Den balance er vigtig for mig, med alle de møder, børn, grupper og bankende hjerter jeg møder – er min modpol – stilhed. Bogen Tonen i livet starter nu.

Forsæt læsning ...

Hele livet med tonen

KODA's kulturelle midler

I gang med processen, eller processen er i gang. Støttet af KODA’s kulturelle midler og børnekulturen i Gentofte har jeg kunnet besøge mange børnegrupper og skrive om det ved siden af.Jeg er færdig med et par kapitler. Det tager tid. I flere år har jeg villet skrive en bog om tonen i livet. Hvad sang er for børn med handicap? Hvordan vi møder børnene i deres register og tilsidesætter egne hæmninger. Det er der masser pædagoger, lærere, terapeuter der gør. Hver dag. Jeg oplever så meget hjertevarme omkring børnene på specialinstitionerne. Det min bog kommer til at indeholde, er også Tillid Tro Tips genvej til stemmen. og herigennem styrke sangdialogen. Snart ændres min web også til www.tonenilivet.dk

KODA's kulturelle midler
KODA
Forsæt læsning ...

Ghost

Så heldig af at leve af at synge, danse, fjolle, grine, lære, være, løfte i flok, samarbejde, lytte, performe, hjælpe, udveksle.

Lige nu er vi startet i prøveforløbet på GHOST.

Hovedrollerne er skønne, Oda Mae er fantastisk, danserne for vilde og så er der et sejt ensemble. Masser af overraskelser. Superfed musik. Kom i Tivoli, Ålborg, Vejle eller Esbjerg. Der er både grin og tårer lovet.

Forsæt læsning ...

Alle toner er sang, al bevægelse er dans

Det er nemt. Det vil sige vi  kan ikke gøre noget forkert. Siden 2010, hvor vi åbnede Kulturvæftet med to koncerter omkring 600 børn. Der har jeg vidst, at det er børnene der er min passionskerne. Der er musikken. Uspoleret og upoleret. Det er daginstitutionsalderen, fra de alleryngste til de 6 årige.

Her er plads til dig, var en sang vi skrev med tanken på at inkludere alle børn. Hvordan kan man det ?(Børnehavebørn)

Jeg tog på besøg og snakkede med dem, kiggede og legede med. Jeg talte med pædagoger og ledere..

Men det vil jo altid være en tolkning af børnene, og der er det så fedt at have musikken til at skabe stemninger og rytmer, til at sige det der ikke kan siges. Det er efterhånden ved at være 600 daginstituionsbesøg (lige danset 75 workshops i Helsingør, på 8 uger) og 180 i specialinstitutionerne…

 

Tæt samarbejde med børnekulturkonsulenter og med støtte fra Gentofte børnekulturpulje. De støtter optil halvdelen af mit honorar, og resten betaler institutionen.

Et enormt engagement, fra pædagogerne. Specialbørnene er helt unikke!

Børn med nedsatte funktioner. Uden ord, uden hørelse, hjerneskadede, blinde..

Børn der ikke kan gå.

Når jeg møder dem, bliver jeg bevæget dybt inde i min sjæl. De livsvilkår. Og alligevel så meget glæde, reaktioner på musik og stemmen. Det jeg i samarbejde med børnene og pædagogerne opbygger er: Det tonale rum. Hvor det ikke handler om X-factor, performance og at gøre noget rigtigt eller lækkert. Det siger sig selv, og det er netop her at når vi slipper forestillingen om at “Vi ikke har en tone i livet” finder vi ud af, i mødet med børn med nedsatte funktioner, at vi må spejle deres lyde og inkludere dem i sangen. Ellers holder vi dem ude. Vi skal TURDE sætte vores egen stemme fri, så vi kan ramme deres toner eller lyde. Når vi har sunget Her er plads til dig, kommer der en reaktion i stilheden efter musikken er slukket, og her svarer børnene som regel tilbage. Jeg tager hent til hvert barn og begynder at svare dem i deres lyde.

Alle toner er SANG. Vi spejler tonerne, og her opstår det tonale samarbejde, og glæden, jublen ses og høres. Det vil jeg skrive en bog om, jeg har billeder gennem årene der siger mere end 1000 ord, og i min nye runde skal jeg have fotografen med igen. Når alle er trygge ved mig.

Dette billede er taget af fotograf Bjarne Stæhr, der har fulgt mig siden 2013. Dette billede er spejling at bevægelse og lyde og øjenhøjde. Alle får deres shine.

Forsæt læsning ...

Danseforløb i institutioner

Lige nu er der fuldt blus på danseforløb, jeg har sammen med børnekultur konsulenten, i Helsingør kommune udarbejdet dansesessioner til alle aldersgrupper i fem Espergærde-institutioner. Vi kommer hele vejen rundt. Efter pædagogers ønsker der var nedskrevet, har vi prøvet at ramme med “Fantasi- og fortællende dans.”

Når vi bevæger os, danser vi. Musikken er mine elskede trommer der er indspillet live og give en stammefornemmelse. Lugten af bålplads, samhørighed, fællesskab. Vi skaber fælles, hvad vi gør i dansen mens vi bevæger os. Jeg sætter rammen for det og i den danser vi. Det er fantastisk at opleve, med stole og borde ud til siderne, papkasser, neonrør- Alligevel er vi lige der, lige nu, når vi danser. I fantasiens verden, forestillingsevnen og historiefortællingen. Et forløb på 80 grupper.

Vi ses på den anden side.

Forsæt læsning ...