Menu
Menu

Blog

|

YASMIN´s væg

Fabeldans, det frie udtryk

Snart ved vejs ende på første lange seje træk , med dans og fantasi. Over 70 workshops på 6 uger. Tre hver formiddag, det har givet så mange input. Så mange idèer. Børn er de mest fantastiske mennesker, lige der hvor de folder sig selv ud. Mit kerneområde er 0-6 år. Og det er her jeg elsker at være. For når dansen starter, og her er der mange definitioner på dans. Mens dans med mig, er: Al bevægelse er dans. For hvordan udtrykker vi kropsligt et dyr vi møder i vores dans? Hvordan udtrykkes en lavaørn, en padde-dille, en sniper-kat?

Jeg spørger bare:) DET ved vi ikke selv, før vi er på gulvet og trommerne trommer. Til mine dansebesøg, også i Gentofte kulturpakker, bruger jeg trommer. Har selv lavet musikken med min partner Asger. I samarbejde med Lirumlarumleg) Trommer vækker urkraften, historiefortællingen og den frie bevægelse. Billedet er taget fra Vapnagård i Helsingør. Et såkaldt udsat boligområde, med masser af hjertevarme pædagoger. TAK

Forsæt læsning ...

SANG og bevægelse

dans med børn

Sang er for alle. Ligeså bevægelse. Kan vi bevæge os væk fra det resultatorienterede, det “postede” billede, det opvisende. Min undervisning, eller samskabende workshops i daginstitutioner, specialinstitutioner, ledergrupper, rehabiliteringscentre – handler for mig om – at komme ind i nuèt – væk fra spejlet – ind i kroppen – lade den vugge til musikken, der vækker. Vi kan godt. Spejlet er en stor forstyrrelse, da det bliver et fokuspunkt, og derved kommer vi ud af kroppen. Det er lidt som at strå og tage en selfie i 45 min. Væk med spejlet – kom ind i dig selv og give din krop frihed til at vugge.- ALLE har rytme, alle har en tone i livet:)

Forsæt læsning ...

Færøerne, We can FLY

Tonen i livet tager på skriverejse til mit moderland Færøerne. Min mor er her ikke mere, men at komme tæt på hvor hun opvoksede og endda tæt på forfatter og kunstner William Heinesen, vil helt sikkert inspirere mig i mit skrivearbejde. Jeg tager ofte væk, og laver et rum i rummet. Den balance er vigtig for mig, med alle de møder, børn, grupper og bankende hjerter jeg møder – er min modpol – stilhed. Bogen Tonen i livet starter nu.

Forsæt læsning ...

Hele livet med tonen

KODA's kulturelle midler

I gang med processen, eller processen er i gang. Støttet af KODA’s kulturelle midler og børnekulturen i Gentofte har jeg kunnet besøge mange børnegrupper og skrive om det ved siden af.Jeg er færdig med et par kapitler. Det tager tid. I flere år har jeg villet skrive en bog om tonen i livet. Hvad sang er for børn med handicap? Hvordan vi møder børnene i deres register og tilsidesætter egne hæmninger. Det er der masser pædagoger, lærere, terapeuter der gør. Hver dag. Jeg oplever så meget hjertevarme omkring børnene på specialinstitionerne. Det min bog kommer til at indeholde, er også Tillid Tro Tips genvej til stemmen. og herigennem styrke sangdialogen. Snart ændres min web også til www.tonenilivet.dk

KODA's kulturelle midler
KODA
Forsæt læsning ...

Ghost

Så heldig af at leve af at synge, danse, fjolle, grine, lære, være, løfte i flok, samarbejde, lytte, performe, hjælpe, udveksle.

Lige nu er vi startet i prøveforløbet på GHOST.

Hovedrollerne er skønne, Oda Mae er fantastisk, danserne for vilde og så er der et sejt ensemble. Masser af overraskelser. Superfed musik. Kom i Tivoli, Ålborg, Vejle eller Esbjerg. Der er både grin og tårer lovet.

Forsæt læsning ...

Alle toner er sang, al bevægelse er dans

Det er nemt. Det vil sige vi  kan ikke gøre noget forkert. Siden 2010, hvor vi åbnede Kulturvæftet med to koncerter omkring 600 børn. Der har jeg vidst, at det er børnene der er min passionskerne. Der er musikken. Uspoleret og upoleret. Det er daginstitutionsalderen, fra de alleryngste til de 6 årige.

Her er plads til dig, var en sang vi skrev med tanken på at inkludere alle børn. Hvordan kan man det ?(Børnehavebørn)

Jeg tog på besøg og snakkede med dem, kiggede og legede med. Jeg talte med pædagoger og ledere..

Men det vil jo altid være en tolkning af børnene, og der er det så fedt at have musikken til at skabe stemninger og rytmer, til at sige det der ikke kan siges. Det er efterhånden ved at være 600 daginstituionsbesøg (lige danset 75 workshops i Helsingør, på 8 uger) og 180 i specialinstitutionerne…

 

Tæt samarbejde med børnekulturkonsulenter og med støtte fra Gentofte børnekulturpulje. De støtter optil halvdelen af mit honorar, og resten betaler institutionen.

Et enormt engagement, fra pædagogerne. Specialbørnene er helt unikke!

Børn med nedsatte funktioner. Uden ord, uden hørelse, hjerneskadede, blinde..

Børn der ikke kan gå.

Når jeg møder dem, bliver jeg bevæget dybt inde i min sjæl. De livsvilkår. Og alligevel så meget glæde, reaktioner på musik og stemmen. Det jeg i samarbejde med børnene og pædagogerne opbygger er: Det tonale rum. Hvor det ikke handler om X-factor, performance og at gøre noget rigtigt eller lækkert. Det siger sig selv, og det er netop her at når vi slipper forestillingen om at “Vi ikke har en tone i livet” finder vi ud af, i mødet med børn med nedsatte funktioner, at vi må spejle deres lyde og inkludere dem i sangen. Ellers holder vi dem ude. Vi skal TURDE sætte vores egen stemme fri, så vi kan ramme deres toner eller lyde. Når vi har sunget Her er plads til dig, kommer der en reaktion i stilheden efter musikken er slukket, og her svarer børnene som regel tilbage. Jeg tager hent til hvert barn og begynder at svare dem i deres lyde.

Alle toner er SANG. Vi spejler tonerne, og her opstår det tonale samarbejde, og glæden, jublen ses og høres. Det vil jeg skrive en bog om, jeg har billeder gennem årene der siger mere end 1000 ord, og i min nye runde skal jeg have fotografen med igen. Når alle er trygge ved mig.

Dette billede er taget af fotograf Bjarne Stæhr, der har fulgt mig siden 2013. Dette billede er spejling at bevægelse og lyde og øjenhøjde. Alle får deres shine.

Forsæt læsning ...

Danseforløb i institutioner

Lige nu er der fuldt blus på danseforløb, jeg har sammen med børnekultur konsulenten, i Helsingør kommune udarbejdet dansesessioner til alle aldersgrupper i fem Espergærde-institutioner. Vi kommer hele vejen rundt. Efter pædagogers ønsker der var nedskrevet, har vi prøvet at ramme med “Fantasi- og fortællende dans.”

Når vi bevæger os, danser vi. Musikken er mine elskede trommer der er indspillet live og give en stammefornemmelse. Lugten af bålplads, samhørighed, fællesskab. Vi skaber fælles, hvad vi gør i dansen mens vi bevæger os. Jeg sætter rammen for det og i den danser vi. Det er fantastisk at opleve, med stole og borde ud til siderne, papkasser, neonrør- Alligevel er vi lige der, lige nu, når vi danser. I fantasiens verden, forestillingsevnen og historiefortællingen. Et forløb på 80 grupper.

Vi ses på den anden side.

Forsæt læsning ...

Vi synger, vi toner, vi lyder

Hvad  er rigtigt og forkert sang? Hvad er X Factor?

Kan man sige at man synger, når man er handicappet ordløs?

Stum?

Kan man synge uden ord?

Efter 5 år i felten, ude i institutionerne, med børnene. Med sonder, korsetter, slanger og kørestole – skrig, råb, lyde, skrål.

Kan jeg bare sige JA. Al lyd er sang.

Når jeg har besøgt en børnegruppe og sunget Her er plads til dig, er der stille et sekund. Jeg drejer rundt og rundt med min balkjole, og vupti. Lydene besynger mig. Jeg hører hver barn/ung der svarer tilbage med den tone de har. Jeg vælger en af gangen,  jeg går tæt på, synger tilbage og spejler alle nuancer og fraseringer og her opstår vores sangsprog. I husker nok “Kongens efterfølger” man efterligner en og så går turen på skift, det var en sjov leg husker jeg,

Det tonale sprog er det samme. Total accept af det der kommer og modet til at spejle hver en lyd, man behøver ikke være sanger for at gøre det. Tænk på babyer, hvis du har haft en eller hørt dem, hvordan det kærlige rum opstår når babyen begynder at undersøge verdenen med stemmen,  og vi selv begynder at svare tilbage, Tonen i livet er sådan. Det er ikke en perfomance. Ikke rigtigt eller forkert. Det er total accept af det menneske foran du dig, du spejler, ved at du sang-taler med det, er I kontakt, nærvær. Nærvær, betyder også at være nær. For når man ingen ord har, hvordan taler man så?

Her kan musikken, mennesket og stemmen noget, som ingen computer kan, som ingen systemer kan effektivisere sig ud af. Vær nær og giv lyd.

Tak, altid til alle pædagogerne jeg har mødt på min vej, som totalt accepterer alle lyde i Tonen i livet. 

Forsæt læsning ...

Wanna dance

Det er sjovt. I 1991 vandt vi IFPI prisen, Danish Music Award eller den danske Grammy – for Wanna Dance. Jeg var 21 år. Havde skrevet tekst og melodi på de fleste sange, over tracks jeg fik tilsendt af teamet “Soulshock, Cutfather, Peter Meldgaard” Jeg var genert og privat, men også stor pop-elsker. Det er jeg  endnu. Jeg stod der og holdt en takketale, og var ved at løbe skrigende bort. Jeg elskede mine oplevelser, og havde drømt som at synge, men elskede ikke alt det omkring at synge.

På dametoilettet bagefter, bliver jeg mødt af en rasende Chief One. Der sammen med Rockers by Choice også var nomineret i samme kategori. Han siger, som jeg husker det..med høj stemme at det “faneme er for dårligt, vi vinder på en single, når de har udgivet en helt album” !!

Jeg var enig. Flov over at vinde med en sang, hvor jeg selv synes teksten var meget let..

“vil du have den?”

Selvfølgelig ville han ikke det. Men jeg forstod ham jo. Og gav ham ret i, de skulle have lavet en album kategori og en single kategori.

Nu mange år efter, har jeg den ære at synge Wanna dance for første gang siden 1993, med Chief one med “Vielsker 90”

En accept af hvad der var, og hvem jeg var. Den unge pige var god nok, så hende tager jeg mig lige af❤ Og møde verden..

Forsæt læsning ...

Sange på Færøerne – med støtte fra DJBFA og Koda

Færøerne har en særlig plads i mit hjerte. Min mor kom fra Færøerne. Min første flyvetur var til Færøerne sammen med min mormor, da jeg var 14 år.  Nu søger jeg tilbage til ur-kraften. Min mor er borte, men hun lever i bjergene og i vinden. Jeg søger tilbage, for at finde børnene og lære om børnekulturen.

 

———————————————————————————————————————

”Projektet er støttet af DJBFAs Produktionspulje og Kodas Kulturelle Midler”/”With support from DJBFA – Composer and Songwriters Production Pool and Kodas Cultural Funds”

 

Siden 2010 hvor jeg begyndte at lave musik til børn – mange børn. Først kulturværftet i Helsingør – så Gentofte kommune i 2012 med “her er plads til dig” en inklusionssang, der stadig synges i Gentofte. Jeg har lavet 450 sangbesøg, hvor jeg kommer ud og laver stemmeleg, lærer børnene sangen og derefter synger og danser vi os igennem. Frie stemmer. Alle toner er ok.

Hvordan når jeg Flere  børn. Flere stemmer. Og efter 200 med handicappede børn uden ord, er det blevet tydeligere at de sangbesøg jeg laver, hvor jeg spejler stemmerne, ikke behøver være danske børn. Men at det sangsprog der opstår, når vi møder hinanden – er et universelt sprog og der forstår vi alt.

Tog til Færøerne for at finde børn jeg kunne synge med. Jeg har fået et par kontakter, at arbejde videre med og som  jeg hooker op med i august, når jeg kommer tilbage. Mit mål er at skrive med en færøsk musiker, og få lavet en sang med både dansk og færøsk tekst til de yngste borgere. Derefter turnere i institioner med bevægelse der hører til sangen. Som helt “ny” deroppe, er der selvfølglig en masse research og mails frem og tilbage. For hvordan gør man, som ny? Spændende. August besøger jeg et par Institutioner jeg har fundet og holder inspirationsmøder.. Og helt sikkert en musikalsk jam med en sanger jeg skriver med. Jeg fik støtte til rejsen af DJBFA og Kodas kulturelle midler.

”Projektet er støttet af DJBFAs Produktionspulje og Kodas Kulturelle Midler”/”With support from DJBFA – Composer and Songwriters Production Pool and Kodas Cultural Funds”.

Forsæt læsning ...