Menu
Menu

Blog

|

YASMIN´s væg

What did you Learn in school today? en lille stor historie

Så kom der et 10 tal – i modulet: Børne/ Unge kulturformidling.

Hvor er jeg glad. Jeg har gjort noget jeg ikke troede jeg kunne, nemlig en videregående uddannelse, som voksen kvinde. Hvorfor?

Fordi jeg kommer fra et sted hvor jeg har skrevet stile ind med blæk på trappen, hvor jeg klarede min skolegang med mange hjemlige udfordringer. Flyttede hjemmefra som 16 årig på ungdomspension, og min kontaktpædagog er idag min bedste ven. Jo, jeg har klaret den – alligevel. Og at flytte var en gave. Det var en hård tid, men en gave.

Jeg har haft fyrtårne på kajen, min mormor. Næsten blind, dejlig varm og seende dame. Færing og boede i Vanløse:) Hun så mig, når jeg kom, og jeg var der en del. Hun døde i 2002.

Sidenhen min mor. Jeg tænker tit over, at nogengange skal man jorden rundt, måske endnu ud i galaksen, for at finde hjem igen. I sig selv først og fremmest.

Det der 10 tal!

Jeg har 10. klasse fra mine unge år, jeg har 5 månender i 1.G med 54% fravær. (jeg var lige flyttet på institution og startet et band)

I efterfølgende år, har jeg lavet musik, pop, korsang, turnè, teater, terapeutuddannelser, elskede børn er skabt, og familien er min base. Musikken i det hele, er mit kald. Her er musik, hver dag. Hjem, ude, inde, i drømme, i skabelsen…

En videregående uddannelse kræver jo en gymnasialudd, eller RKV. Jeg kom videre på Real Kompentence vurdering, skrevet over mine 450 sangbesøg. Og mit første modul er klaret med et 10 tal!

Derfor er jeg glad. Næste modul starter i september. Det optager mig. Endnu mere fordi jeg laver melodier, synger, møder børn og også mig selv i mine orkestre. Jeg er ikke adskilt. Yasmin med børn, Yasmin på scenen, Yasmin i trio, Yasmin i…Det hele er mig. Og nu også Diplom udd. hvor det er børn, kultur, kreativitet og formidlingsformer!

Børn, sang og især børn med funktionsnedsættelser og sang brænder jeg for. Og snart er der en web med kun børnebesøg, en blog, billeder og nye projekter.

ALLE har en tone i livet!

 

Forsæt læsning ...

Børn – Sang – og de voksne

Så er jeg ved at være ved 16. besøg i denne gruppe. Mine sangbesøg er på mindst 5 gange, vi kan ikke haste igennem. Børn med funktionsnedsættelser, og masser af musik og sangsprog. Men jeg kan ikke uden de voksne:) De skal også være med, rammen omkring børnene, de velkendte, de faste siddepladser – at høre sin voksne/pædagog kaste sig ud i rytme og lyd – giver helhed, tryghed, livsglæde. Vi er på samme eventyr. Det er ikke en performance jeg laver på “scenen” – det er orkester, samskabelse, det tonale – det rymiske – de glædende. Livet i kroppen, i øjnene, i stemmen. Når lydene må være som de er, og bliver brugt i musikken, så er der magi. Tak til alle børn og voksne i Camillehusene.

Forsæt læsning ...

Jungledans og sangbesøg

Så er der dans og leg. Sang og bevægelse. Med 450 besøg i denne genre – har jeg fundet en form og et solidt fundament for bevægelse og stemmeleg. Jungledans er fri dans til trommer – rytmisk og fokuseret også. Vi bruger fantasien og mærker hvilke dyr der kommer frem i junglen, og så danser vi dem selvfølgelig. Så nemt er det:) Sangbesøg er klange og sange. Vi synger over “Her er plads til dig” vores Fri for mobberisang skrevet til Gentofte kommune. Alle børn får sunget deres navne og sammen finder vi rytmen. Tonerne ved at lytte til hinanden. Kan man synge kor alene? I koret Her er plads til dig, pipper man med det næb man har- Får en naturlighed til sin egen stemme – måske man en dag bliver en voksen der siger “Jeg har en tone i livet” og er glad for den. Samhørighed, latter, leg, rytmik og volapyk. Alle kan være med!

 

Forsæt læsning ...

Hvor er musikken henne?

Det kan vi da se og høre:) Musikken er der hvor kroppen er, hvor hjertet er, legen er, ørerne, nysgerrigheden og stemmen.

Sangbesøg fra specialinstitution Troldemosen.

Forsæt læsning ...

Sangworkshop i institutioner

Lige færdiggjort et stort sangprojekt i en daginstitution. De ønskede et forløb, hvor fire grupper fra 3-6 år skulle “skrive” deres egen sang.- Jeg tog på inspirationsbesøg – indsamlede noter og viden og tanker. Før det havde min musikalske partner og jeg, lavede 4 tracks (instrumentale) happy, fjolle, dance og slow track. Hver gruppe skulle så vælge det, de var tiltrukket af. Ingen valgte det langsomme, men to valgte det samme. Helt perfekt. Kunsten er at lave forskellige melodier over samme akkorder, og det kunne vi. Børnene kastede tanker ud, når de hørte musikken…vi dansede ordene og rytmen ind i kroppen. Som jeg siger til dem “højtaleren er kroppen” 3 uger. Finale i fredags. Op på scenen foran forældre og familie. Synge til hver deres sang..alt fra Discokuglen, Fjollehunde, Røvere i Byen og Når vi bliver voksne. Før jeg mødte dem, havde de i et forløb arbejde med børnemusik gennem tiden. Og dertil havde hver gruppe ønsket to sange til mig. Jeg afsluttede dagen med Steffen (Danser med Drenge) med 8 sange, som alle sang med på,- for de kendte dem. Genialt at børnene vendte mod os på scenen hvor de sad, og derved blev publikum i salen vidner til børnenes intim koncert/syng med…

Et vidnunderligt forløb med skønne engagerede pædagoger, børn, voksne rundt omkring.

Meget mere af det- Det er sjovt, og jeg elsker mit arbejde….

Forsæt læsning ...

Så flyver vi

Tak for nu rumpenisser, heksefugle, røvere og Undis. Det har været det vildeste eventyr med stortset udsolgt på sæderne. Vi har sunget, røvet, grinet, danset, talt, råbt, leget og levendegjort den elskede forfatterinde Astrid Lindgren. Ingen kunne som hun, beskrive børn og børns væsen, og sætte tydelig streg under og omkring os voksnes måde at være voksne på. En af mine inspiratorer. TAK

Forsæt læsning ...

Så er der RONJA

Glad i låget. Skønt prøveforløb, og nu anden week-end i Docken inden jylland. Vi har kun dobbeltforestillinger, og jeg er imponeret over hvert et barn, især hovedrolleindehaverne.. (Jeg er Undis, mor til Birk på billedet) De klarer alt med højt humør og varme hjerter. Jamen …Vi er et hold, selvom der er mindre roller og nogen ikke har et ord at sige, så er det sådan – at forestillingen ikke kører uden: Røvere, heksefugle, bagscenefolk, lysfolk, lydfolk, forestillingsleder, billetfolk, frisører, sminkører, musikere, hjælpere, kærlighed, stemmer og ånd for eventyr og musik. Tak. I kan det derude, søg på www.heltemus.dk

Forsæt læsning ...

Hvad er rigtig sang mon?

Det er de sande helte og heltinder jeg møder på mine sangbesøg. Børn uden talesprog, siddende i kørestole, bippende maskiner der fortæller hvornår de skal have sondemad. Børn med skinner og stativer..fulde af musik, grin og nysgerrighed. Hvad er sang? Hvad er dans? Hvad er musik? Det kan “mine” børn vise og svare på – uden ord. For selvom ordene ikke er talte, udtalte med munden – er der lyde og sang. Jeg siger “musikken er overalt” beder børnene om at lytte. Det gør de. Alle lytter, når Ghettoblasteren slukkes – også dem jeg møder for første gang. Og så bliver der ofte svaret tilbage med lyde, toner, sang.- Munden åbnes og hør – barnet lytter til sig selv, for der kommer lyde, og dem spejler jeg så godt jeg kan i samme tone og kurve, og så synger vi. Tak.

Tak til alle pædagoger, jeres støtte og varme hænder til hvert barn er det smukkeste arbejde! Jeg kunne ikke lave mine besøg uden jer.

Forsæt læsning ...

Klovnen og det uventede

Hvem er jeg? Jeg fandt udaf sidste år, at alt det arbejde jeg udfører med børn, er legende, levende, musisk, fjollende, megasejt sjovt. Elsker det. Så søgte jeg ind på Hospitalsklovne uddannelsen – KOM langt. Udaf 100 ansøgere nåede jeg til internatet i 2 dage med 18. De kunne optage 8 ialt. Jeg blev ikke valgt. Jeg fik en feedback, der lød sådan: Vi synes det var svært at mærke din klovn. JA..
Efter at være kommet mig over tomrummet, og landet på meget intense dage med øvelser og vurdering fra morgen til aften uden feedback – tænkte jeg. Det er rigtigt, jeg kender heller ikke min Hospitalsklovn eller mig selv med rød næse. For alt mit børnearbejde, er slet ikke det med rød næse, selvom det minder om ifht: Være tilstede og sanse det enkelte barns behov, være i musikken, mærke stemninger, løfte op. Der er ikke en manual, da alle kalder på forskelligt. Derfor er jeg på min næserejse. Jeg har mødt Patrick Boom. Artistisk leder for klovne i Holland og Norge. Jeg har været på Klovnen og dens musik, Klovnen og det uventede…jeg elsker det. Jeg føler mig ny, nysgerrig, lidt sårbar, genert – modig, tosset og vild. Stille, grædende og glad.Klovnen er min. Hun er stadig Yasmin, og jeg er ved at lære hende at kende. Som terapi, udvikling, afvikling hvad end man savner eller kigger efter i sig selv, kan jeg anbefale de kurser. Hvad skal jeg med det? jo, en gave til mig selv:) Indtil videre…

img_3571

Forsæt læsning ...

Phd. Adhd. CEO. ABC.

Jeg arbejder i mit passionsfelt. Musik for alle børn. Den frie stemme.Musikken i det stille barn, multihandicappede, døve, blinde, sprælske, dig med korsèt, råbe-børn, skrigebørn – ALLE børn.
Der er mange etiketter, mange forkortelser, mange diagnoser. Når jeg træder ind i rummet til børn, vil jeg ikke høre om diagnoser først, faktisk helst ikke. Men jeg har omsorg for, at det kan lette et uroligt hjerte hos en pædagog, lærer eller mor og far at fortælle mig om deres barn. Hvad jeg kan forvente, hvis det er..
Musikken bor i os alle, og det er den jeg finder og får lige tilbage når vi går i gang. Det er når hvert barn får sunget deres navn, det er i klappet, trommen på låret, aen i håret. Det er når der drysses glimmer, og barnet synger tilbage, og vi er alle stille for nu kommer det! Overraskelsen hos barnet selv, hvad var det for en lyd, åndedrættet, stemmerne, grinet. Der er musikken. Arbejder på at få samlet alle børnebesøg og pakker med musik på en ny web. Nu har jeg efterhånden 450 besøg, og det bliver ved at suge mig ind i en symfoni af kærlighed og toner.

Forsæt læsning ...